Zgodnie z § 8 pkt. 3 i 4 UMOWY O ZAOPATRZENIE W WODĘ w razie wątpliwości co do prawidłowości wskazań wodomierza Odbiorca Usług może złożyć pisemny wniosek – „ZGŁOSZENIE REKLAMACJI WODOMIERZA”
Wówczas wodomierz w terminie uzgodnionym z Odbiorcą Usług jest demontowany z przyłącza (wymieniany na inny) przez pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej w Dolsku, a następnie przekazywany do punktu legalizacyjnego utworzonego na mocy decyzji Prezesa Głównego Urzędu Miar.
Pracownik Obwodowego Urzędu Miar dokonuje sprawdzenia zgodności wodomierza zgodnie z Ustawą z dnia 11 maja 2001r. – Prawo o miarach (Dz. U. 2004 Nr 243, poz. 2441) oraz Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 7 stycznia 2008r. w sprawie kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz. U. z 2008r., Nr 5, poz. 29) Sprawdzany jest stan prawny (między innymi stan cechy legalizacyjnej) i stan metrologiczny poprzez określenie rzeczywistych błędów wodomierza w zakresie pomiarowym od strumienia minimalnego do strumienia nominalnego lub ciągłego (dla wodomierzy wg MID).
Następnie Urząd Miar wydaje "Świadectwo ekspertyzy", w którym jest orzeczenie o zgodności wodomierza ze stanem prawnym oraz wyniki sprawdzenia wraz z błędami rzeczywistymi i dopuszczalnymi błędami granicznymi.
Jeżeli ekspertyza wykaże nieprawidłowe działanie wodomierza jej koszty ponosi Zakład Gospodarki Komunalnej w Dolsku.
W przypadku wykazania prawidłowości działania wodomierza koszty ekspertyzy ponosi Wnioskodawca zgodnie z obciążeniem przez podmioty trzecie. Ponadto Wnioskodawca zostanie obciążony kosztami dojazdu i wymiany wodomierza na nowy oraz kosztami przekazania do ekspertyzy i odbioru wodomierza po ekspertyzie.